15. november 2011

Wire Wrapping Skolen - Materialer

Det vigtigste materiale i wire wrapping, er metallet.
Jeg bruger selv oxideret kobber i mine smykker. Det gør jeg fordi kobber er billigt, holdbart og blødt at arbejde i. Det tager lang tid at lave et wire wrapping smykke, så for mig er det vigtigt at smykket bliver ved med at være pænt. Hvis du laver dine ting i forsølvet, så bliver sølv legeringen slidt af, og smykket vil blive grimt efter lidt tid. Samtidigt er forsølvet tråd meget hårdt at arbejde i. 
Hvis du helst vil have sølv farven, så invester hellere i rigtigt sølv. Det skal dog være fin sølv, altså 999s og ikke 925s. Da 925s ikke er blødt nok, og derfor vil gøre det svært at arbejde i. 
Du kan også wire wrappe i messing eller bronze, men disse to metaller er også meget hårde at arbejde i.
Start derfor med at øve dig i kobber, så får du hurtigere et flot resultat, du kan være stolt af.



Jeg køber mit kobber pre-oxideret. Det vil sige at min kobber tråd allerede er oxideret når jeg går i gang. Dermed sparer jeg en arbejdsgang, ved ikke selv at skulle oxidere. Samtidigt kan oxiderings midlerne være meget dyre og ilde lugtende. Du kan købe oxideret kobber tråd her!

Vil du ikke handle i udlandet, så er Ravstedhus det bedste sted at købe dit tråd. Hos mange andre forhandlere er tråden "coated" det vil sige at den er belagt med et tyndt lag lak. Dette gør at tråden ikke kan oxideres og at den er meget mere stiv og umedgørlig. Lakken vil blive slidt af med tiden, og så vil man få en grim plettet oxidering, der efter min mening ødelægger smykket. Sørg derfor for at din tråd ikke er coated.

Metal tråd kan købes i forskellige tykkelser. Start med at købe 0,8mm og 0,3mm. Har du disse to tykkelser, kan du wrappe det meste. Senere kan det være en god ide at investere i flere tykkelser, da det giver flere muligheder.


Når du har styr på dit tråd, er det en god ide at have et udvalg af perler. Vi bruger meget små perler i wire wrapping, og de kan være svære at finde i Danmark. Perlerne skal være mellem 2mm-6mm, og helst helt runde eller brioletter. Brioletter er en dråbe formet perle, der har fået boret sit hul i siden af toppen. Brioletterne må gerne være større end 6mm, og det er en god ide at anskaffe sig et godt udvalg. Jeg køber oftest mine perler på Ebay eller Etsy. Begge steder kan du betale med paypal, ligesom på Amio. Der er rigtig mange penge at spare ved at købe både værktøj og materialer i udlandet.

Vil du gerne prøve at wire wrappe, men vil ikke investere for meget i materialer, så sælger jeg en materiale starpakker her!



3 kommentarer:

  1. Hejsa. Så har jeg endelig modtaget din gave og hvor er den fin. Efter jeg så dine billeder til craft it forward, håbede og ønskede jeg det skulle være det udsavede træ ophæng. Mange tak for den, den er så fin :-)

    SvarSlet
  2. Hej.
    Hvad svarer de engelske betegnelser til i forhold til størrelse af kobber tråden?
    Jeg har nemlig intet mod at købe på etsy, men jeg forstår ikke deres størrelses indelinger på den side du har linket :)

    SvarSlet
  3. Her kan du se et konverterings skema for størrelserne: http://www.kitco.com/jewelry/gauge-inch-mm.html

    En hurtig vejledning er 0,8mm = 20GA 0,3mm= 30GA

    SvarSlet