13. maj 2012

Leg med filt

Jeg er jo i gang med mit eksamensprojekt, hvor jeg vil lave et smykke ud af filt og kobber. Her i weekenden har jeg eksperimenteret med forskellige filte teknikker. Målet er at filten, skal komme til at ligne farlige planter, såsom kaktusser. Det er faktisk ret svært, når det skal ned i så lille en størrelse, som jeg har brug for til smykket.


Jeg synes selv det mest vellykkede var disse tre. Her har jeg nålefiltet forskellige fibre, på små filtkugler. Jeg synes faktisk godt at man kan få en fornemmelse af at disse kunne stikke.


Min favorit er nok den lille her, hvor jeg har brugt sytråd og broderigarn.


På denne er der brugt hele 5 forskellige fibre, som er dem der ligger ved siden af bolden på billedet. Synes især hør og silkefibrene er blevet gode, fordi deres struktur er meget plante agtig.


Det tykke garn er nu også ret sjovt. Det minder mig om de meget lodne kaktusser.


Den sidste er lavet med mellem tykt garn. Den er jeg ikke helt så vild med.


I morgen vil jeg ind og se på skurebørste og andre mere hårde hård, som jeg måske kunne "stjæle" og forsøge med. En anden teknik jeg prøvede, var en hvor man putter kugler ind i filten, som så skaber et hulrum i en sjov facon. Jeg havde jo brug for spidser, så derfor lavede jeg spidser i fimo og lagde ind i filten.



 Desværre blev formen ikke spids nok. Jeg klippede derfor hulrummene ud i spidse, hvilket gav denne effekt;


Jeg tror faktisk godt t denne teknik kan fungere når jeg nu laver den i grøn, og måske med røde spidser, så den ser rigtig farlig ud.

Jeg forsøgte mig også med en teknik, hvor man rier runde cirkler i filten, som man så stramme og ruller stramt op i en spids, hvorefter at man filter dem.




Det forsøg mislykkedes, men jeg vil prøve igen, og denne gang filte noget længere før jeg piller tråden af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar