18. juni 2012

På kursus...

Jeg har været på sløjdkursus i weekenden, med Danmarks sløjdlærerforening. Jeg vil i den forbindelse gerne slå et slag for foreningen. Man skal nemlig ikke være sløjdlærer for at være med, det er åbent for alle interesserede. Det koster 450kr for et helt år, tilgengæld er de fleste kurser gratis, eller kraftigt nedsat. Samtidigt får man et medlemsblad, med masser af spændende ting og sager. Kurserne er en blandet landhandel, der er både kurser i smykkefremstilling, pileflet, smykker i læder/gummi og som det jeg var af sted på, grønt sløjd. Kurserne er i hele landet, så der er helt sikkert også noget i nærheden af dig. På hjemmesiden, kan man se lidt af kurserne, men i medlemsbladet, som man vil modtage, er der mange flere kurser. Klik selv ind og se om det er noget for dig HER!

Kurset jeg var på hed "økologiske små møbler." Vi skulle lave et lille bord i vådt træ. Ligesom det I kan se på billedet. Dette er dog ikke mit bord, men vores læres.



Vi fik en frisk træstamme, som skulle hugges ud til ben. Det lyder simpelt, men det er et kæmpe arbejde. På billederne her, er jeg i gang med først at kløve træet og bagefter at hugge det nogenlunde i facon med en økse.

Bagefter gjorde vi benene flotte runde med en lille håndhøvl. Det var hårdt for fingrene og armene.



Her er benene samlet. Der er ikke brugt skruer eller søm. Sprosserne er derimod samlet med dyvel.



Bordpladen var et par planker palisander, som vi afrettede og skar til. Her er vi i gang med at lave hullerne.


Dette er ikke min, men en anden kursists produkt. Jeg mangler stadig at sætte bordpladen helt fast. Samtidigt skal det være en gave til min far, så jeg vil ikke vise det færdige resultat, før han har fået det :-)
En herlig weekend i det grønne! Det kan bestemt anbefales...

1 kommentar: