3. oktober 2012

Kina - Jade

Jeg lovede jo at fortælle noget mere om Kinas jade. Faktisk var min holdning inden turen, at jade var lidt en skrammel sten, som det ikke rigtigt var værd at bruge tid på. Måske meget lig det ry ting fra Kina generelt har, fordi der er så meget "fake" Kina skrammel. Efter at have besøgt Kina, må jeg dog sige at Kina langt fra kun er skrammel. Selvfølgelig er der masser af "fake" produkter, men der er langt flere gode kvalitets produkter, som det klart er værd at bruge penge på.



Vi besøgte altså en statsejet jade fabrik. Statens formål er at oplyse turister om jade og vise hvordan man kunne se om man havde fat i en ægte jade. Samtidigt blev der selvfølgelig solgt en masse jade ting, som man kunne få et certifikat på var ægte. Jeg startede ud med at være skeptisk, men efter at have studeret stenene nærmere, må jeg sige at jeg var imponeret. Her kommer lidt billeder af de smukke jade udskæringer.








For kineserne er jade mere end blot en ædelsten. Det er en magisk sten som de tror på helbreder og beskytter dem. I stort set alle biler hang der små talismen i ruden, oftest med en jade sten i. Disse skulle beskytte dem i trafikken. Vi lærte at hvis man skulle tjekke om en jade var ægte, kunne man slå en ægte jade mod det stykke man ville tjekke. Hvis lyden var en høj klang var det ægte. Ægte jade kan også ridse glas, uden, der bagefter kommer mærker i stenen. Jo mere klar en jade er, jo finere er den. At farve jade gør ikke dens helbredende evner mindre, men bærer man falsk jade, kan det virke direkte skadende, ifølge kineserne.


Disse jade lykkebolde har tre løse kugler inden i sig. De starter som en stor klump sten, der bliver skåret ud i hånden. 

 Her kan man se hvordan der arbejdes på jade klumpen.


Bagefter skal der pudses. Det brugte de kun kvinder til, da kvinder har mere tålmodighed :-)

Jade fabrikkens udstillingshal

 Færdige jade smykker til salg.

Resterne blev som oftest pulveriseret og sammenpresset til perler. Det er dem vi oftest køber som "jade". På fabrikken havde de dog en anden anvendelse til resterne. De blev nemlig til pulver, som der blev lavet små billeder ud af.



 Først formes og limes tynd metaltråd på pap.

Herefter lægges jade pulveret på lidt af gangen, lidt på samme måde som man laver cloisonne. Her brænder man bare ikke pulveret bagefter. 




Men jade er jo ikke noget nyt i Kina. I den forbudte by og i Ming tombs var der også fyldt med fantastiske jade udskæringer.



 Landskab skåret ud på kæmpemæssig jade - Den forbudte by


 Dette er egentlig koral, men den kommer med her. Disse "blomster" dekorationer var der mange af.


 Koral og jade.


 Jade bambus, så bliver det ikke mere kinesisk.


 Gigantisk jade udskæring - det er min Far der lige viser størrelses forholder. Han er 178cm.

Lille udsnit af kæmpe jaden overfor. Helt utroligt flotte detaljer.

Jeg købte da også selv en smule jade med hjem, men faktisk ikke så meget som man skulle have troet. Efter at have hørt om forskellen på ægte jade og falsk jade, ville jeg nemlig kun have det ægte. Det er desværre bare MEGET dyrt, og jeg tvivler på, jeg vil kunne sælge et smykke videre til den pris det ville ende med, da jade jo oftest er billigt her i Danmark, fordi det meste jo nok ikke er helt ægte. Derfor købte jeg kun et par sten til mig selv.


Men bare rolig, du skal ikke have ondt af mig, for det var langt fra mit eneste perlekøb ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar